baby

Reflux? Verborgen reflux?

Lieve lezers,

Weer een tijdje geleden dat ik een blog heb geplaatst. Omar is nu 3.5 maand en het gaat heel erg goed, alhamdoulilah. Maar , Omar heeft de laatste tijd best wat last van spugen, en dan vooral dat dikke, witte , klonterige spuug. Wat is dit? Ik ging het opzoeken en navragen bij de huisarts.

Het begon eigenlijk al best een tijdje terug. Hij spuugde dan wel wat maar niet hetzelfde als de afgelopen tijd. Het was soms ook wel wat dik , maar meestal dun. Hij sliep toen verder ook goed en voor mijn gevoel was er niks aan de hand.
Helaas is dat spugen alleen maar erger geworden. Het ruikt zuur en Omar is erg onrustig als dit spuug naar boven komt. Je ziet dan aan zijn gezichtje dat het echt niet lekker zit , en dat hij moeite heeft met het wegslikken. Ook tijdens het slapen komt het dan omhoog waardoor hij wakker word en dus niet lekker kan slapen.
Ik dacht in eerste instantie dat dit kwam door teveel drinken en dat hij megavol zou zitten. Maar misschien is er toch iets anders aan de hand?
Toen ik afgelopen week bij een vriendinnetje was, vertelde zij mij over haar dochter die verborgen reflux had. Je hebt dus reflux en verborgen reflux. Even een korte uitleg van beiden.
Gewone reflux : Hierbij spugen de baby’s regelmatig
Verborgen reflux: Hierbij komt de maaginhoud omhoog maar spuugt de baby het niet uit.

De symptomen die bij verborgen reflux horen kwamen mij heel bekend voor. Het zuur ruiken, niet lekker kunnen slapen ( bij Omar is dit dan overdag) , veel slikken en de hik. Zoveel dingen die ik herken. Maar wat doe je er nou tegen?

Dus ik belde naar de huisarts. Heel mijn verhaal gedaan , maar helaas geen echte oplossing. Omdat ik volledig borstvoeding geef kun je het ook niet indikken. De enige tips die zij mij kon geven waren ; korter en vaker laten drinken en rechtophouden na de voeding . En tegen de leeftijd van 1 jaar , zou het wel over gaan.
Toch twijfel ik om nog een keer te bellen naar de huisarts. Ik hoorde namelijk over een medicijn die dat zuur tegengaat , waardoor je baby rustig word en lekker kan slapen. Geen pijn heeft. Dit klinkt zo goed , maar de huisarts wilde dit de vorige keer niet geven. Of misschien toch even afwachten en de tips opvolgen?

Ik wilde dit even met jullie delen omdat het toch best lastig is . Hebben julie ervaring met reflux? En hoe gingen jullie ermee om? Tips ? Laat het me weten in de reacties .

Liefs,
Ummi Omar

4 gedachten over “Reflux? Verborgen reflux?

  1. Mijn zoontje is 3m en heeft ook verborgen reflux. als hij er echt veel last van heeft geef ik zantac op aanraden van de pediater. Verder heb ik koemelk en soja uit mijn dieet geschrapt. Ik hou hem ook veel rechtop in de draagdoek en laat hem na elke maaltijd boeren. Sindsdien heeft hij minder last. Ik kreeg wel het tegenovergestelde advies over de frequentie van de voedingen. Mijn zoontje probeert zijn maagje te blussen door veel kleine beetjes te drinken maar hierdoor krijgt zijn verteringssysteem nooit rust wat het alleen erger zou maken. Hopelijk heeft hij er snel minder last van

    Like

    1. Allereerst super bedankt voor je reactie! Wat fijn dat het bij jouw zoontje minder is geworden. Jaa.. het is zo zielig , hij is er soms echt niet lekker van. Maaaar bij jou zeiden ze dus minder vaak voeden ? Apart he dat ze allemaal verschillende dingen zeggen. Dankjewel voor je tips, ga ik zeker gebruik van maken. Maar waarom geen melk en soya? Liefs Ummi Omar

      Liked by 1 persoon

      1. Reflux zou soms ook door voedselallergie kunnen komen. Op deze website van La Leche League vind je hier ook info over. Voeding met koemelk en veel gluten zou onze melk ook zwaarder om te verteren maken. Maar idd je krijgt overal zo veel verschillende adviezen dat je het op de duur niet meer weet.

        Like

Geef een reactie

